Bibliographie
[Biggs 2003]
Biggs, J.B. Aligning Teaching and Assessment to Curriculum Objectives, Open University Press, 2003.
[Brown 2004]
Brown, S. Assessment for Learning, Learning and Teaching in Higher Education, Issue 1, 2004-2005. http://www2.glos.ac.uk/offload/tli/lets/lathe/issue1/articles/brown.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Daele 2010]
Daele, A. Les grilles d’évaluation critériées http://pedagogieuniversitaire.wordpress.com/2010/03/22/les-grilles-devaluation- criteriees (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Detroz 2012]
Detroz, P. La qualité en évaluation des acquis des étudiants, IPM, UCLouvain, 22 mars 2012. http://podcast.uclouvain.be/R1GZHZ5564/2192/4 (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Deville e.a. 2006]
Deville, Y. et Milgrom, E. Quels types de questions utiliser ? Comment évaluer rapidement ? Le mariage du QCM et du QVF, in Raucent, B. et Vander Borght, C. (dir) Être enseignant : Magister ? Metteur en scène ?, De Boeck Université, Bruxelles, 2006 (pp. 260-269).
[EPPI 2002]
EPPI -Centre A systematic review of the impact of summative assessment and tests on students’ motivation for learning, 2002 http://www.eppi.ioe.ac.uk/cms/?tabid=108 (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[ESG 2009]
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, ENQA, 2009 http://www.enqa.eu/index.php/home/esg/ (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Galand e.a. 2005]
Galand, B. et Frenay, M. (dir) L’approche par problèmes et par projets dans l’enseignement supérieur : impact, enjeux et défis, Presses Universitaires de Louvain, 2005.
[Goodrich 1996]
Goodrich Andrade, H. Understanding Rubrics, Educational Leadership, 54 (4), 14-18, 1996 voir aussi http://learnweb.harvard.edu/ALPS/thinking/docs/rubricar.htm (lien vérifié le 2 mars 2014)
[Kleeman]
Kleeman, J. Minimizing bias when assessing across culture and language http://www.heacademy.ac.uk/resources/detail/internationalisation/ Issue5_Kleeman (lien vérifié le 2 mars 2014)
[Mitstifer]
Mitstifer, D. Undergraduate Research Presentation Rubric, Kappa Omicron Nu http://www.kon.org/urc/UR_Presentation_Rubric.doc (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[NBME 2002]
Philadelphia, 2002, Constructing Written Tests Questions For the Basic and Clinical Sciences, National Board of Medical Examiners http://www.nbme.org/pdf/itemwriting_2003/2003iwgwhole.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Pellegrino e.a. 2001]
Pellegrino, J.W., Chudowski, N., and Glaser, R. (eds.) Knowing What Students Know: The Science and Design of Educational Assessment, Board on Testing and Assessment, Center for Education, National Research Council, 2001 http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=10019#toc (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Piéron 1963]
Piéron, H. Examens et docimologie, P.U.F., Paris, 1963.
[Popham 2012]
Popham, W. J. Assessment Bias : How to Banish It, Pearson Education, 2012 http://ati.pearson.com/downloads/chapters/Popham_Bias_BK04.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Quinton 2005]
Quinton, A. Docimologie D.U. de Pédagogie - Mai 2005 http://www.crame.u-bordeaux2.fr/pdf/docimologie.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Ramsden 1992]
Ramsden, P. Learning to Teach in Higher Education, Routledge, London, 1992.
[Ray e.a. 2014]
Ray, O. et Feyfant, A. Évaluer pour (mieux) faire apprendre, Cahier de veille de l’IFÉ No 94, Institut Français de l’Éducation, septembre 2014, http://ife.ens-lyon.fr/vst/DA -Veille/94-septembre-2014.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Sambell e.a. 2013]
Sambell, K., McDowell, L., and Montgomery, C. Assessment for Learning in Higher Education, Routledge, Taylor&Francis, 2013. IS BN 978-0-415-58658-0
[Surgenor 2010]
Surgenor, P. Teaching Toolkit : Effect of Assessment on Learning, University College Dublin, 2010. http://www.ucd.ie/t4cms/ucdtlt0031.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Ubd]
UbD in a Nutshell http://jaymctighe.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/04/UbDin- a-Nutshell.pdf (lien vérifié le 12 novembre 2015)
[Wiggins e.a. 2005]
Wiggins, G. & McTighe, J. Understanding by Design, Expanded 2nd Edition, Prentice Hall, 2005.
[Yount 2011]
Yount, R. The Bell Curve and Assigning Grades, 2011 http://drrickyount.com/2011/06/jason-norris-and-the-bell-curve/ (lien vérifié le 12 novembre 2015)