Bibliographie

Bibliographie

[Anderson e.a. 2001]

Anderson, L.W. and Krathwohl, D.R. (eds) A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of Educational Objectives, Longman, New York, 2001.

[Biggs e.a. 1982]

Biggs, J.B. and Collis, K. Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy, Academic Press, New York, 1982.

[Biggs 1999]

Biggs, J.B. Teaching for quality learning at university, Open University Press, 1999.

[Biggs 2003]

Biggs, J.B. Aligning Teaching and Assessment to Curriculum Objectives, Open University Press, 2003.

[Biggs]

The SOLO taxonomy http://www.johnbiggs.com.au/solo_taxonomy.html (lien vérifié le 31 octobre 2012)

[Bloom e.a. 1956]

Bloom, B.S.(ed.) Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain, David McKay Co Inc, New York, 1956.

[Bloom]

Bloom’s taxonomy of learning domains http://www.businessballs.com/bloomstaxonomyoflearningdomains.htm (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[CEC]

Le cadre européen des certifications (CEC) http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc44_fr.htm (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[Chi, Glaser et Rees 1982]

Chi, M. T. H., Giaser, R. et Rees, E. (1982). Expertise in problem solving. In R. Sternberg (dir.), Advances in the psychology of human intelligence (vol. 1) (p. 7-75), Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale NJ, 1982.

[Clark]

Clark, D. Bloom’s taxonomy of learning domains http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[compétences-a]

http://www.educnet.education.fr/bd/competice/superieur/competice/ boite/pdf/t1.pdf (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[compétences-b]

Compétences clés pour l’éducation et la formation tout au long de la vie, Commission Européenne, DG Education et culture, 2006. http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_ fr.pdf (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[Daele e.a.]

http://www.unil.ch/webdav/site/cse/shared/brochures/memento_objectifs_ pedagogiques.pdf (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[Delvolvé]

Delvolvé, N. Métacognition et réussite des élèves http://www.cahiers-pedagogiques.com/spip.php?article2767 (lien vérifié le 13 janvier 2013)

[Diamond 2008]

Diamond, R. M. Designing and Assessing Courses and Curricula (3rd Edition), Jossey-Bass, 2008.

[EQF]

The European Qualifications Framework (EQF) http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc44_en.htm (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[Flavell 1976]

Flavell, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (dir.), The nature of intelligence (p. 231-235), Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 1976.

[Gagné 1985]

Gagné, E. D. The cognitive psychology of school learning, Little, Brown and Co, Boston, MA, 1985. Cité par Saint Pierre Lise La métacognition, qu’en estil? Revue des sciences de l’éducation, Vol. XX, n° 3, 1994, p. 529 à 545

[Gérard 2000]

Gérard, F.-M. Savoir, oui… mais encore !, Forum - pédagogies, mai 2000, 29-35, 2000. http://www.bief.be/docs/publications/savoir_oui_mais_encore_070207.pdf (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[Hameline 1979]

Hameline, D. Les objectifs pédagogiques en formation initiale et en formation continue, Editions ESF, Paris, 1979.

[Krathwohl e.a. 1964]

Krathwohl, D.R., Bloom, B.S., and Masia, B.B. Taxonomy of Educational Objectives, Handbook II: The Affective Domain, David McKay Co Inc, New York, 1964.

[Saint-Pierre 1994]

Saint-Pierre, L. La métacognition, qu’en est-il? Revue des sciences de l’éducation, Vol. XX, n° 3, 1994, pp. 529 à 545. http://www.erudit.org/revue/RSE/1994/v20/n3/031740ar.pdf (lien vérifié le 3 novembre 2013)

[Schoenfeld 1987 ]

Schoenfeld, A. H. What’s all the fuss about metacognition? in A. H. Schoenfeld (dir.), Cognitive science and mathematics education (p. 189-215), Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 1987.

[Simpson 1966]

Simpson, E. The classification of educational objectives: psychomotor domain, Illinois Teacher of Home Economics, 1966-1967 (10), pp. 110-114.

[UbD]

http://www.tea.state.tx.us/ssc/downloads/toolkits/Shared%20Sections/Understanding%20By%20Design/Introduction%20to%20UBD.pdf (lien vérifié le 31 octobre 2012)

[verbs]

Une liste de verbes à utiliser dans la formulation d’acquis d’apprentissage: http://www.educationoasis.com/curriculum/LP/LP_PDF%20Word/ blooms_tax_verbs.pdf (lien vérifié le 6 mars 2014)

[WASC]

Une grille critériée pour évaluer la qualité d’une liste d’acquis d’apprentissage visés http://www.wascsenior.org/files/Program_Learning_Outcomes_Rubric_ 4_08.pdf (lien vérifié le 6 mars 2014)

[Wiggins e.a. 2005]

Wiggins, G. & McTighe, J. Understanding by Design, Expanded 2nd Edition, Prentice Hall, 2005.